Dieta dla pięknej cery

Stan ludzkiej skóry ulega zmianie z wiekiem oraz pod wpływem wielu czynników. Czynniki te można podzielić na:

  • zewnętrzne: niewłaściwa pielęgnacja, promieniowanie UV, zanieczyszczone środowisko,
  • wewnętrzne: niewłaściwa dieta, palenie papierosów, zaburzona gospodarka hormonalna czy stres.

Odpowiednia dieta znajduje swoje odzwierciedlenie nie tylko w stanie zdrowia, ale również kondycji naszej skóry. Jakie zatem są główne zalecenia diety dla zdrowego organizmu ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na skórę. Oczywiście należy zacząć od podstaw prawidłowego odżywiania (patrz „zdrowa dieta”) wzbogacając dietę w produkty szczególnie istotne w „odżywianiu” skóry.

Pierwszorzędne znaczenie w diecie dla skóry ma dostarczenie jej witamin z grupy A, B, C i E, kwasów tłuszczowych omega 3 oraz żelaza, selenu i jodu.

Wymienione witaminy (A, C i E) są cenne szczególnie ze względu na działanie antyoksydacyjne. Witaminy A oraz C można znaleźć przede wszystkim w owocach i warzywach o intensywnym zabarwieniu jak np. morele, dynia, marchew, sałata oraz natka pietruszki, szpinak, owoce dzikiej róży czy maliny. Natomiast produkty bogate w witaminę E to między innymi: oleje roślinne (słonecznikowy, sojowy, rzepakowy) oraz migdały i orzechy laskowe. Dostateczna ilość tej witaminy wpływa także na zmniejszenie i usuwanie opuchlizny widocznej na twarzy np. zaraz po przebudzeniu.

W przypadku witamin z grupy B na szczególną uwagę zasługuje biotyna (wit. B8) odpowiedzialna za zmiany skórne oraz utratę włosów, a także B5, która zwiększa napięcie skóry. Witaminy te można znaleźć w: otrębach, płatkach owsianych, orzechach włoskich, soi, soczewicy i drożdżach (B8) oraz fasoli, szpinaku, jajkach, podrobach (B5).

Selen, współdziałając z witaminą E, spowalnia proces starzenia tkanek. Występuje w produktach zbożowych, rybach morskich, niektórych warzywach oraz orzechach brazylijskich.

Prawidłowe dotlenienie skóry zapewnia odpowiedni poziom żelaza. Bogatym źródłem tego mikroskładnika są: podroby, mięso, ryby oraz glony morskie i algi.

Znaczenie kwasów omega 3 jest bardzo istotne ze względu na zdolność zatrzymywania wody w naskórku. Niedobór kwasów tłuszczowych nienasyconych objawia się przesuszeniem skóry. Bogate źródło kwasów Omega 3 stanowią oleje: rzepakowy, lniany oraz ryby morskie.
Ponadto szczególne znaczenie w diecie poprawiającej stan skóry mają tzw. przeciwutleniacze, które stanową wymienione witaminy (A, E oraz C). Warto, także wzbogacić dietę w różnorodne substancje o działaniu antyoksydacyjnym jak: przyprawy ziołowe, zielona herbata, miód, cynamon, kurkuma, curry czy amarantus.

Skuteczna dieta powinna, także zawierać pewne ograniczenia!

Na pierwszym miejscu jest ograniczenie tłuszczów zwierzęcych w postaci np. boczku, tłustych mięs, wędlin, smalcu czy słoniny, tłustych sosów i majonezu oraz rezygnacja ze smażenia. Kolejne ograniczenie dotyczy soli i produktów słonych i wysokoprzetworzonych oraz ostrych przypraw. Nadmiar soli prowadzi do obrzęków oraz trądziku. Z diety należy ponadto wyeliminować alkohol, który powoduje odwodnienie organizmu i wypłukanie ważnych dla skóry witamin i minerałów.

Wzbogacenie posiłków w ww. składniki jest szczególnie ważne dla poprawy stanu skóry jednak ważnym uzupełnienie codziennej diety jest dostarczenie odpowiedniej ilości płynów. Zalecane jest picie 1,5-2 litrów wody dziennie. Woda pomaga przede wszystkim pozbyć się z organizmu toksycznych substancji, pozwala zachować jędrność skóry oraz odpowiedni poziom jej nawilżenia

Bibliografia
1. Alam M., Gladstone H., B, Tung R., C. Dermatologia kosmetyczna. Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner. Wrocław 2011.
2. Bartimeus P. 100 sekretów na zdrowie. Wydawnictwo Muza SA., Warszawa 2009.
3. Ciborowska H., Rudnicka A. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010.

Facebook