Proces odchudzania

Poniższy tekst przedstawia proces odchudzania a raczej proces zmiany nawyków żywieniowych we współpracy z nami. Oczywiście współpraca jest bardzo indywidualna jednak zapoznanie się z opisem pozwoli na ogólne zobrazowanie jak to wygląda.

Ostatnio zauważamy, iż coraz więcej opolan chce skorzystać z porad dietetyka. Co bardzo ważne wśród chcących schudnąć pojawiają się mężczyźni. Jest to o tyle istotne, że obecnie ok. 60% mężczyzn w Polsce ma nadwagę lub jest otyłych. W przypadku kobiet wskaźnik ten wynosi ok. 50%. W przypadku młodszych już co drugie dziecko ma problemy z nadmierną masą ciała.

Od czego zaczynamy?

Oczywiście musimy zacząć od spotkania w naszym gabinecie. Na spotkanie warto zabrać ze sobą aktualne wyniki badań krwi i trzydniowy dzienniczek zawierający spis spożywanych potraw oraz zarezerwować ok 90 minut. Podczas pierwszego spotkania szczegółowo przeanalizujemy dzienniczek (jeżeli przyjdziesz na spotkanie bez niego to wypytamy dokładnie co jesz). Ważne jest także w jaki sposób jesz (sam/a, w domu, w restauracji itp.) o jakich porach i jak to się łączy z całym dniem. To znaczy co robisz w ciągu dnia: pracujesz (tryb pracy), opiekujesz się dziećmi, uczysz się, trenujesz czy po prostu jesteś aktywny/a sportowo itp. Podczas wywiadu zwrócimy uwagę na wyniki badań oraz dodatkowy wypytam o ewentualnie pojawiające się dolegliwości. Pozwolimy sobie także na poszerzenie wywiadu o przeszłość twoją i twojej rodziny oczywiście pod względem schorzeń i diet. Jest to bardzo istotne, gdyż może to mieć wpływ na proces odchudzania. Ponadto zauważyłyśmy, że niestety rzadko kiedy osobom przychodzącym do nas nie towarzyszą dolegliwości jak: refluks czy zaparcia itp. Zapytamy cię także o produkty spożywcze które szczególnie lubisz, i te za którymi nie przepadasz. Nie będziemy wymagać od ciebie jedzenia np. twarogu chudego, którego najzwyczajniej masz prawo nie lubić. Mogą się także pojawić ewentualnie dodatkowe pytania, na które zostaniemy naprowadzone podczas wywiadu.

Podczas pierwszego spotkania wprowadzimy cię w podstawowe zasady prawidłowego odżywiania. Od tego czasu zaczniesz wprowadzać zmiany do momentu, gdy przygotujemy dla ciebie indywidualny plan dietetyczny. Zajmie nam to 7 do 14 dni.

To spotkanie i wywiad pozwolą nam na poznanie twoich obecnych nawyków żywieniowych oraz wychwycenia błędów. Jest to niezmiernie istotne dla przygotowania odpowiedniego planu dietetycznego i dalszej współpracy.

Plan dietetyczny – jak to wygląda?

Plan dietetyczny składa się z wykazu produktów spożywczych, z których możesz komponować pełnowartościowe posiłki. Dla każdego z produktów podana jest ilość (w gramach) jaką należy spożyć. Gwarantuje to pewność panowania nad kalorycznością oraz odpowiednim udziałem białka, węglowodanów i tłuszczy w twojej diecie. Jak można się domyślać niezbędna będzie tutaj waga kuchenna. Ilości dostosowane będzie do twojego trybu pracy, aktywności fizycznej oraz podstawowej przemiany materii. Sam/a decydujesz jak i z czego skomponujesz swój posiłek. Zatem twoja kuchnia może być tak różna jak różni są ludzie i ich upodobania.

Oczywiście w planie dietetycznym uwzględniamy także zalecenia dla konkretnych schorzeń i chorób, jeżeli takie występują. Łącząc dietę redukcyjną ze zdrowotną uzyskasz nie tylko utratę masy ciała, ale także poprawę stanu zdrowia.

Ponadto przekażemy ci jadłospis na 7 dni (skorelowany z tabelką). Jadłospis jest dość zróżnicowany a to dlatego, iż chcemy, aby był dla ciebie raczej źródłem pomysłów niż podstawą odchudzania. Naszym celem jest nauczenie cię prawidłowych nawyków żywieniowych, komponowania produktów w zdrowy i smaczny posiłek. Jest to proces a nie sztywne trzymanie się konkretnych potraw, na które możesz zwyczajnie nie mieć ochoty. Przykładowy jadłospis na jeden dzień dla kaloryczności na poziomie 1700 kcal przedstawiamy poniżej.

Posiłek Potrawa Produkty Ilość, g, szt., ml.
I śniadanie

Kanapka z jajkiem na twardo i twarogiem

1 porcja białka, 1 porcja węglowodanów

Jajko 60
Twaróg 35
Bułka żytnia 60
Masło 1 łyżeczka
Pomidorki koktajlowe, papryka Dowolnie
II śniadanie Koktajl borówkowy

1/2 porcji białka, 1 porcja węglowodanów

Jogurt naturalny 225
Banan 1 szt.
Borówka 100
Miód 1 łyżeczka
Cynamon Wg uznania
Woda kokosowa 250
Obiad

Ryba z batatami

1 ½ porcji białka,  1 porcja węglowodanów

Dorsz filet 120

Na dorszu ułożyć poszatkowaną natkę pietruszki wymieszaną z czosnkiem i sokiem z cytryny. Zapiekać w piekarniku w temp. 200 st przez 20-30 min.

Bataty można ugotować lub upiec w piekarniku.

Pieczone: pokroić w grube frytki polać oliwą z ziołami i piec w temp. 220 st. przez 30-40 min.

Ze szpinaku, gotowanych buraków i oliwy zrobić sałatkę.

Czosnek, cytryna, natka pietruszki

Dowolnie
Bataty 140
Surówka ze szpinaku i buraków Dowolnie
Oliwa 1 łyżka
Podwieczorek

Zupa pomidorowa z soczewicą

1 porcja białka, 1 porcja węglowodanów

Passata pomidorowa Dowolnie
 Do wywaru warzywnego (na włoszczyźnie) dodać passatę pomidorową, na 15 min przed końcem dodać soczewicę czerwoną. Gotową zupę można zmiksować. Posypać natką pietruszki na talerzu. Soczewica czerwona 55
Natka pietruszki Dowolnie
Wywar warzywny Dowolnie
 Kolacja  Sałatka z parmezanem.

1 porcja białka

Rucola Dowolnie
Pomidory Dowolnie
Parmezan 40
Oliwa 1 łyżka
Kapary Kilka szt.
Ocet balsamiczny 1 łyżeczka

I co dalej?

Ze względu na to, że proces odchudzania jest raczej nauką prawidłowych nawyków żywieniowych a my jesteśmy twoimi nauczycielami, ważne są systematyczne spotkania. Podczas spotkań kontrolnych będziemy sprawdzać postępy w diecie (pomiar masy ciała i obwodów oraz analiza składu ciała). Dodatkowo poprosimy cię o prowadzenie raportów z diety gdzie zapisywać będziesz spożywane pokarmy ich godziny oraz ilości. Narzędzie to pozwoli na lepszą kontrolę prowadzonej diety. Podczas spotkań omówimy raporty dietetyczne, twoje samopoczucie oraz dokonamy ewentualnej korekty diety. Oczywiście jesteśmy także po to, aby cię motywować do ciągłej pracy nad swoimi przyzwyczajeniami żywieniowymi. I tak do momentu uzyskania przez ciebie określonego celu. W miarę upływu czasu będziemy dostosowywać zmiany diety do zmian zachodzących w tobie. Proponowana przez nas dieta pozwoli na utratę średnio 1 kg tygodniowo. Proces ten jest bardzo indywidualny i zmienny. Może się zdarzyć, że spadek masy wyniesie więcej niż zakładany lub dojdzie to momentu zatrzymania. I tutaj nasza rola aby ruszyć twój organizm do dalszej pracy nad chudnięciem.

Nie możesz przyjść do nas do gabinetu?

Proponujemy spotkania on line przez skypa lub poprzez skrzynkę mailową. Coraz więcej pojawia się u nas klientów, którzy pracują poza granicami naszego kraju. W takim przypadku umawiamy się na pierwsze spotkanie w moim gabinecie. Następnie plan dietetyczny przekazujemy mailem a spotkania kontrolne prowadzone są poprzez skypa. Oczywiście obowiązuje wypełnianie raportów dietetycznych i dokonywanie pomiarów masy ciała i obwodów. Dietę i wyniki otrzymane mailem omawiamy podczas spotkań on line. Natomiast podczas pobytów w Polsce proponujemy spotkania w gabinecie, gdzie możemy dokonać analizy składu ciała. Nasza współpraca nie różni się znacząco od standardowego trybu.

Udało się uzyskać wymarzoną wagę i sylwetkę?

Kiedy już udało się wypracować odpowiednią masę ciała bardzo ważnym kolejnym etapem jest wyprowadzenie z diety. Bez tego etapu nie będziesz cieszyć się trwałymi rezultatami. Podczas wyprowadzania z diety damy ci większą swobodę i samokontrolę. Co więcej będziemy pewne, że sobie poradzisz gdyż nad zmianami swoich nawyków żywieniowych pracowałeś/aś z nami przez odpowiednio długi okres. Spotkania odbywać się będę zdecydowanie rzadziej, zależnie od tego jak będziesz reagować na zmiany. Wyprowadzenie z diety polega na stopniowym zwiększaniu kaloryczności oraz zmianie udziału białka, węglowodanów i tłuszczy w diecie. Dodatkowo pojawiają się produkty, które w diecie redukcyjnej były wyeliminowane lub ograniczone.

Tak, w skrócie starałyśmy się przedstawić ci jak wygląda proces odchudzania we współpracy z nami.

Zapamiętaj proszę!

Przebieg procesu odchudzania zależy od ciebie!
My nie schudniemy za ciebie ale przeprowadzimy cię przez wszystkie etapy i pomożemy zmienić myślenie na temat jedzenia!

Facebook